Comfortvet.pl

• nasza lokalizacja

Kijowska 11

Chłonkopiersie u psa lub kota - Warszawa ComfortVET

Chłonkopiersie u psa lub kota – skuteczne leczenie chirurgiczne

Chłonkopiersie, rzadkie zaburzenie polegające na gromadzeniu się chłonki w jamie opłucnej, stanowi poważne wyzwanie dla weterynarzy. Brak pełnego zrozumienia przyczyn tego schorzenia utrudnia skuteczne leczenie. Jednakże istnieje terapia chirurgiczna, która przynosi zadowalające rezultaty i poprawia jakość życia zwierząt.

Chłonkopiersie, nazywane również chylothorax, polega na nieprawidłowym gromadzeniu się chłonki w jamie opłucnej. Chłonka, która normalnie transportowana jest przez naczynia chłonne do zbiornika mleczu, w przypadku chłonkopiersia zaczyna zalegać w jamie opłucnej. To prowadzi do przewlekłego zapalenia opłucnej i worka osierdziowego oraz powoduje zaburzenia w funkcjonowaniu płuc i serca. Dodatkowo organizm cierpi z powodu niedożywienia, gdyż cenne substancje odżywcze zawarte w chłonce nie docierają do układu krwionośnego. Większość przypadków chłonkopiersia u psów i kotów jest idiopatyczna, co oznacza, że pierwotna przyczyna schorzenia nie jest znana.

Podejrzewa się, że limfangiektazja, czyli poszerzenie naczyń chłonnych w klatce piersiowej, może być jedną z przyczyn choroby. To poszerzenie prowadzi do nieprawidłowego ciśnienia i przepływu chłonki, która następnie wydostaje się poza naczynia do jamy opłucnej. Przewód piersiowy, który jest kontynuacją zbiornika mleczu, zazwyczaj znajduje się między odnogami przepony. U kotów jest on mały i położony między aortą a żyłą nieparzystą po lewej stronie śródpiersia, podczas gdy u psów znajduje się po prawej stronie śródpiersia, a następnie przemieszcza się na stronę lewą. Przewód piersiowy może przyjmować postać pojedynczego naczynia lub rozgałęziać się na wiele odnóg, które wpływają do różnych naczyń, takich jak żyła szyjna zewnętrzna, żyła nieparzysta lub inne naczynia, które stanowią zlewisko żyły czczej doczaszkowej po prawej stronie.